Syväkyykky – uhka vai mahdollisuus?

Jalkojen ojennusvoimaa tarvitaan urheilussa kaikissa niissä lajeissa joissa jalkoja käytetään. Voimaharjoittelun yleistyttyä 60-luvulla tapahtui teholajeissa suuri tuloksellinen hypähdys eikä vähiten juuri tuon jalkojen ojennusvoiman kehittämisen vuoksi. Ikuinen keskustelunaihe ja valmennuksellisten erimielisyyksien aiheuttaja tuntuu kuitenkin olevan se millaisilla kulmilla ja miten syvältä perusliikettä nimeltä jalkakyykky tulisi tehdä.

Syväkyykky – jonkun mielestä kiellettyjen liikkeiden listalle kuuluva harjoite ja joidenkin mielestä liike jota ilman ei voi tulla toimeen. Olen kuullut lääkäriarvioita siitä että syviltä kulmilta jalkakyykky on epäfysiologinen liike ja eikä sitä pitäisi tehdä ja toisaalta useiden nykytutkimusten mukaan jalkakyykky on tehokas hoitokeino moniin etenkin polven seudun vaivoihin.

Ennen kuin aiheesta muodostaa mitään jyrkkää kantaa, on hyvä ymmärtää että jalkakyykkyä voi tehdä hyvin monella tavalla. Lisäksi ruumiinrakenne vaikuttaa kyykyn tekemiseen, esimerkiksi pitkäjalkaisen on selvästi hankalampi kyykätä kuin lyhytjalkaisen. Ensin pitää opetella tekniikka ja vasta kun se on omaksuttu voi aloittaa tavoitteellisen tekemisen – joillekin helpompaa ja toisille hankalampaa, joten yksilöllinen ohjaus ja lähestyminen kyykyn tekemiseen on tärkeätä. Ei niin että annetaan nuorelle urheilijalla ohjelma käteen ja käsketään mennä omin päin kyykkyä tekemään.

Oikealla tekniikalla tehty jalkakyykky koko liikeradallaan eli syväkyykkynä on ehkä kaikkein tehokkain jalkojen ojennusvoimaa kehittävä harjoite. Lisääntyneen voiman siirtäminen sitten jonkin muun lajin suoritukseen saattaa joskus olla hieman monimutkaisempaa, mutta usein pelkkä kyykynkin kehittäminen jo riittää. Ja on tärkeätä ymmärtää että jos halutaan että lihas on jollain pienellä liikerata-alueella erityisen vahva, tulee sen olla riittävän vahva myös koko liikeradallaan niin että tuo usein urheilussa tyypillisesti tarvittava äärimmäinen voima saadaan lihakseen tarttumaan. Eli pelkkä ”neitikyykyn” hinkkaaminen ei oikein johda tuloksiin ja on lisäksi pahimmassa tapauksessa liian suurilla kiloilla suoritettuna vaarallistakin. Mieluummin siis junnulle ensin syväkyykky asialliseen kuntoon lajista riippuen ja vasta sen jälkeen korkean kulman kyykkyjä mukaan isommilla raudoilla jos siihen vielä on tarvetta.

Takakyykky, etukyykky, tempausvala, 1-jalan kyykky – onhan niitä hyviä variaatioita olemassa, ja kaikkia voi tehdä syvältä tai korkeammalta. Totta kai joillekin urheilijoille ja joissakin lajeissa syvemmät kulmat ovat tärkeämpiä kuin toisissa, mutta joka tapauksessa vapailla painoilla tehtävä hallittu koko liikeradalla tapahtuva kyykkyharjoitus on ehdottomasti tehokasta ja johtaa varmuudella jalkojen ojennusvoiman kehittymiseen kunhan sitä tekee riittävästi ja riittävän kauan. Tietysti sitten myös sarjapituudet ja käytettävät tehot vaikuttavat oleellisesti lopputulokseen.

2014-05-20 11.39.41-2 (3)

Lentopallomaajoukkueen yleispelaaja Niklas Seppänen kyykkää

Itse käytän syväkyykkyä usein myös hoidollisena harjoitteena, esimerkiksi hyppääjän polven hoidossa ja muutenkin kaikissa sellaisissa ongelmissa joissa polven ojennusvoiman merkitys on suuri. Tärkeätä on kuitenkin käydä aina suoritustekniikka huolellisesti läpi ja arvioida myös se millaista kuormaa on mahdollista ja järkevää käyttää, millaisia liikenopeuksia on syytä käyttää, mikä on paras kyykkytapa jne. Usein pelkkä kehonpaino riittää alkuvaiheessa josta etenemisen pitää sitten tapahtua progressiivisesti mutta hosumatta.

Syväkyykky ei siis ole mikään vaarallinen liike, vaan yksi kaikkein tehokkaimmista keinoista kehittää jalkojen ojennusvoimaa. Ei kuitenkaan mikään välttämättömyys, muitakin vaihtoehtoja on olemassa etenkin silloin jos sen tekemiselle on jotain esteitä tai tuntuu siltä ettei sille ole tarvetta. Mutta niin kuin yleensäkin vapaiden painojen kanssa tehtävien isojen liikkeiden kanssa – kyykyn pois jättäminen harjoitusohjelmasta aiheuttaa tarvetta usean lisäliikkeen mukaan ottamiselle saman harjoitusvasteen aikaansaamiseksi.

Tuomas Sallinen